Go to Top

Last van hoofdpijn, nek-, schouder- en rugklachten?

Pak ze aan met oefentherapie Mensendieck

Begrijpt iemand jouw klacht wel?IMG_0022
Je bent al overal geweest omdat je last hebt van hoofdpijn, nek-, schouder- en rugklachten. Bij allerlei therapeuten. Ze hebben allemaal naar je hoofd, je nek, je schouders, je rug gekeken.Ze geven er een naam aan. Spierpijn. Hernia-achtige klachten. Reumatische klachten.Je legt alles in hun handen. Je doet wat ze je vertellen te doen. Oefeningen. Pijnstillers slikken. Ermee leren leven. Hopen dat het vanzelf over gaat. Maar je klachten blijven. Alsof je op ijs loopt. Je ziet hoe het steeds dunner wordt. Straks zak je erdoor heen…

Wat kun je doen als je last hebt van hoofdpijn, nek-, schouder- en rugklachten?

Ik begrijp dat je vaak al een lange weg hebt afgelegd, voordat je bij mij terecht komt. Of naar mij verwezen wordt. Ook ik begin met kijken naar je hoofd, je nek, je schouders. Met luisteren naar je verhaal. En ik ‘luister’ naar wat je lijf vertelt. Besef je dat je heel lang door kunt gaan zonder problemen? Totdat er iets gebeurt. Het hoeft maar iets kleins zijn. En dat veroorzaakt dat je last krijgt van hoofdpijn, nek-, schouder- en rugklachten, die lastig zijn op te lossen.  Je lijf gaat gewoon steeds harder roepen als je niet luistert. Misschien heb je verkeerd getild en daardoor nu pijn in je rug. Of heb je je buikspieren verwaarloosd en je rug overbelast. Of heb je jarenlang alles op één spier gezet, terwijl je er 3 of 4 had kunnen gebruiken. Besef je dat je met je houding en beweging je klachten zelf in stand houdt? Weet je dat het lichaam wijs is, maar dat we die wijsheid vaak negeren. Er voorbij lopen. Er geen aandacht aan besteden. Weet je dat je spieren en gewrichten oud zeer vast kunnen gaan zetten?

Effect van betere houding

Ik wil je een voorstel doen. Ga voelen wat je lijf aan het doen is. En wat het allemaal nog meer kan. Spanning opbouwen. En die te laten gaan. Emoties voelen. En die te durven beleven. Ontspannen. En nog meer te ontspannen. Dat kan er gebeuren. Als je met Mensendieck oefeningen aan de slag gaat. Je leer spierontspannings- en ademhalingsoefeningen. Ook werk je aan spierversterking en je leert andere bewegingen aan, zodat je klachten afnemen. Je kijkt daarbij niet alleen naar waar je last van hebt, maar naar het hele lichaam. Je maakt gebruik van de grote spiegels in de praktijk. Zo kun je zien wat gewoontehoudingen zijn en welk effect een andere, betere houding heeft. Dat is confronterend, maar ook verhelderend. En we pakken het stap voor stap aan. Je gaat de dunne plekken in het ijs steeds beter herkennen. Je hoeft niet bang meer te zijn om erdoor heen te zakken.

Automatisch kiezen voor betere houding

Als je wilt en durft, kun je nog dieper en intensiever aan de slag gaan. Je gaat voelen wat je houding met spanning in het lijf doet. Wat het met de emotie doet. Door dit in te zien en te beleven lost de spanning op. Daarna wordt het steeds makkelijker. Het gaat meer en meer lukken om in die ontspannen houding te komen. En te blijven. Vaak is de cirkel dan doorbroken. Je snapt hoe je lijf in elkaar zit en hoe het een reageert op het ander. Je weet welk gedrag, houding of beweging tot spanning of pijn leidt. En je kunt dit zelf aanpakken. Je zult merken dat je steeds vaker automatisch kiest voor een betere houding en een meer gezonde manier van bewegen. Je vervalt niet in oude gewoonten. En zo ben je dus uiteindelijk zelf degene die klachten kan verhelpen of verminderen. Het lijf brengt meteen een diepere ontspanning voort, waardoor ook de pijn afneemt en je geen last van hoofdpijn, nek-, schouder- en rugklachten meer ervaart. Dan heb je geen Mensendieck oefentherapeut of Body & Mind Language coach meer nodig. Dan weet je zelf wat je te doen staat. Je wordt als het ware je eigen therapeut. Wil jij ook je eigen therapeut worden?
Maak een afspraak.
Of lees meer over Body & Mind Language Coaching.